Sunday 2 October 2016

7 Fakta Tentang 3D Printer


Salam semua, kali ni saya nak cerita sikit tentang fakta 3D Printer. 3D Printer adalah alat cetak dalam bentuk tiga dimensi, dimana percetakan 3D ini akan menjadi salah satu trend teknologi dimasa depan. Dan cara kerjanya hampir sama dengan kita mencetak di printer 2D namun hanya sisi design yang berbeza. Berikut adalah 7 fakta tentang 3D Printer.

1. Sukar untuk percaya tapi pembuatan 3D printer dimulai pada tahun 1980-an.
Ini dimulakan dengan teknologi sterolithography pada tahun 1984, teknologi yang menggunakan laser UV untuk memperkuat photopolymer untuk penciptaan bahagian lapisan 3D. Proses ini diciptakan oleh Chuck Hill. Sedangkan Fried Vancraen, membuat model FDM non-komputer yang unik dan kemudian menjadi pemimpin perusahaan percetakan terkenal 3D printer.

2. Sudah banyak bahan yang dapat di cetak oleh 3D printer.
Seramik, kayu, titanium, termasuk emas. Anda boleh mencetak apa sahaja yang anda inginkan dengan menggunakan 3D printer ini.

3. 3D printer digunakan untuk membuat persenjataan yang kompleks.
3D printer dapat membuat senjata kecil yang sangat sulit untuk di deteksi oleh alat pengesan.

4. 3D printer akan mula mencetak objek berupa manusia.
Para ilmuan sudah tahu bagaiman untuk mencetak organ tubuh manusia, kulit dan tulang. Jadi dalam beberapa tahun lagi mereka akan dapat mencetak manusia.

5. Mencetak struktur mikro dan nano.
Printer 3D ini dapat membuat struktur sekecil dan sehalus rambut.

6. Teknologi ini sudah digunakan dalam industri perfileman.
3D printer membuat alat lebih mudah dan lebih cepat dari sebelumnya. Beberapa filem di mana anda boleh melihat benda-benda yang dicetak oleh 3D printer seperti dalam filem Iron Man, The Hobbit, Jurassic Park, Avatar dan banyak lagi.

7. Teknologi ini diterapkan untuk pendidikan.
Dengan 3D printer di pusat pendidikan, siswa dan siswi mampu menjadikan idea imaginasi mereka hingga menjadi nyata dan boleh disentuh. Dengan 3D printer ini juga mampu melahirkan siswa dan siswi yang boleh berjaya dengan hasil idea kreativiti mereka.

No comments:

Post a Comment